Spørgsmål vedr. opkrævning

24/1-2025

Har du modtaget en opkrævning for renovation? Vi har herunder lavet en oversigt, så du kan få svar på spørgsmål omkring din kommende betaling.

Hvor ofte skal jeg betale for renovation?

Renovation opkræves én gang årligt. På opkrævningen kan du også se betaling til rottebekæmpelse.

Hvis du laver ændringer til din affaldsløsning i løbet af året ved f.eks. at tilføje en ekstra beholder til restaffald opkræves denne udgift separat efter ændringen er sket.

Hvor meget skal jeg betale i 2025?

Prisen for renovation varierer alt efter, hvilken ordning du har.

Du kan ved at klikke her se en samlet oversigt over priser for 2025.

Kan jeg afmelde min ordning? Eller dele af den?

Det er lovpligtigt for en ejendom at være tilmeldt renovation. Du kan i særlige tilfælde søge hel- eller delvis fritagelse.

Du kan læse mere om dispensation ved at klikke her.
OBS: Du kan ikke søge med tilbagevirkende kraft.

Det er obligatorisk at være tilmeldt følgende:

En affaldsløsning til mad- og restaffald
En affaldsløsning til genbrug (metal, plast, mad- og drikkekartoner,  glas, papir og småt pap)
Genbrugspladsgebyr
Grundgebyr
Storskrald*

Overstående kan ikke fravælges – heller ikke selvom du ikke bruger storskraldsordningen eller genbrugspladsen.

*Storskraldsordningen er obligatorisk for alle enfamiliehuse, række, kæde- og dobbelthuse samt stuehuse til landbrug.

Hvis man bor i etagebolig med over 20 boligenheder, kan ordningen fravælges. Dette er dog en beslutning som gælder for alle boligenheder, og som kun kan tages af boligselskab/ejerforening eller bestyrelse. Enkle adresser kan ikke være tilmeldt storskraldsordningen alene.

Hvis man som etagebolig ikke er tilmeldt den kommunale skal man sørge for at tilbyde en løsning svarende til denne.

Hvad dækker grundgebyret?

Grundgebyret dækker over

  • administration
  • sortering og indsamling af genbrugsaffald (glas, metal, plast, mad- og drikkekartoner, papir og småt pap)

Hvem får regningen?

Opkrævningen sendes til ejeren af en ejendom. Hvis ejendommen ejes af flere personer, sendes originalen til den såkaldte hovedejer mens medejer(e) får en kopi.

Hovedejer og medejer kan sagtens eje lige meget af ejendommen, men dén person som står først på skødet bliver betegnet som hovedejer.

Jeg har solgt min ejendom, men har modtaget en regning

Opkrævningen for renovation sendes til dén ejer, som registreret når data fra systemet trækkes. Det betyder, at selvom du har solgt din ejendom, kan du stå som ejer i systemet endnu fordi de sidste informationer ikke er nået at gå igennem.

Mellemværende omkring renovation mellem dig og ny ejer skal håndteres i refusionsopgørelsen.

Jeg har ændret min ordning, men prisen er stadig den samme

Hvis du har ændret din affaldsordning f.eks. ved at tilføje en ekstra beholder, kan denne ændring være kommet for sent til at komme med på vores hovedopkrævning i januar.

Ændringen vil derfor komme med når vi laver næste regulering. Reguleringerne sker løbende fordelt over hele året. Den næste vil være i februar med udbetaling i marts.