Coronavirus – Spørgsmål og svar

Vi arbejder på højtryk med at få opklaret de mange spørgsmål, som I kan have, i forlængelse af Statsministerens og sundhedsmyndighedernes udmeldinger. Men her er, hvad vi kan svare på, indtil videre.

Du kan holde dig orienteret om situationen her på siden, hvor vi løbende kommer med information om affalds-situationen.

Bliver der hentet affald i påsken?

Skraldemændene kører som normalt, og du vil derfor fortsat få hentet affald, hvis du har tømmedag i en af påskens helligdage.

Du kan se hvornår vi kommer og henter affald på ‘Min side’ som du finder ved at klikke her.

Kan jeg stadig få fat i en medarbejder i kommunen?

Næstved Kommune er grundet coronakrisen,  lukket ned i forhold til en lang række funktioner for at give ekstra beskyttelse af de ældre, syge og sårbare borgere.

Du vil fortsat kunne komme i kontakt med Næstved Kommune vedr. affald. Vores kollegaer arbejder hjemmefra, og har derfor fortsat mulighed for at besvare din henvendelse.

Vi opfordrer dog til at du kun kontakter os telefonisk, hvis du ikke kan finde en løsning på dit problem i vores selvbetjening på https://bit.ly/39Ltc6E. Her kan du give besked, hvis du fx ikke har fået hentet affald, ønsker at bestille storskrald, din skraldespand er gået i stykker mm.

Henvendelser fra selvbetjeningen kommer nemlig direkte videre til betjening hos vores renovatør så snart du trykker send.

Team Affald holder lukket i påsken

Vi holder lukket på affalds-kontoret fra torsdag den 9. april til og med mandag den 13. april.

Det betyder at der er lukket for telefoniske henvendelser i påsken. Skriftlige henvendelser på mail vil først blive set fra tirsdag den 14. april.

Oplever du problemer med at dit affald fx ikke er blevet hentet, så kan du benytte vores selvbetjening på https://bit.ly/2T4vc17 . Her indtaster du blot din adresse og problemet, og så får vores renovatør og skraldemænd direkte besked – også selvom kontoret har lukket.

God påske.

Udvidet telefontid

Vi har ændret vores telefontider, så det er lettere at komme i kontakt med os.

De nye telefontider i administrationen i Næstved Kommune fra og med i dag er:

Mandag – onsdag kl. 9-15
Torsdag kl. 9-17
Fredag kl. 9-13

Vi gør, hvad vi kan for at hjælpe dig.
Men du kan opleve ventetid, længere svartider, eller at ting bliver udsat, fordi vores kollegaer kan blive sat på andre opgaver.

Vi opfordrer til at du forsøger at finde en løsning på dit problem i vores selvbetjening på https://bit.ly/39Ltc6E. Her kan du give besked, hvis du fx ikke har fået hentet affald, ønsker at bestille storskrald, din skraldespand er gået i stykker mm.

Din henvendelse fra selvbetjening kommer direkte videre til betjening hos vores renovatør så snart du trykker send.

Kan jeg fortsat få hentet affald?

Da vores renovatør REMONDIS er en privat virksomhed, er de ikke pålagt samme procedure som kommunen. Dit affald vil derfor blive afhentet som normalt.

Hvis der sker ændringer i forhold til tømning, vil vi straks orientere om dette.

Pas på vores skraldemænd - sådan mindsker du smittefare

Skulle dine skraldemænd ikke være lige så snakkesaglige som normalt, så er det kun fordi at de passer på dem selv. Giv dem et vink med på vejen i stedet for.

Mad- og restaffald:
Slå knude på din skraldepose

Husk at lukke dine skraldeposer med mad- og restaffald, så du minimerer smitte overfor skraldemanden.

Corona-virus smitter typisk gennem kontakt som knus, hoste eller nys, eller ved at man rør ved overflader med virus på, og derefter rør sig selv i næse, øjne eller mund.

Pas på vores skraldemænd, og slå en knude på din skraldepose, så eventuel smitte ikke spreder sig.

Genbrugsaffald:
Af med hatten, ud med sjatten – og skyl affaldet

Skyl dit genbrugsaffald – glas, metal og hård plast, så du mindsker smittefare.

Affaldet skal fortsat løst i genbrugsbeholderen, da plastikposer skaber problemer og kan ødelægge den maskine, som sorterer affaldet.

Hjælp med at passe på vores skraldemænd.
Husk: Af med hatten, ud med sjatten – og skyl dit affald.

Kan jeg køre på genbrugspladsen?

Du kan fra i morgen tirsdag den 31. marts igen komme på genbrugspladsen med dit affald.

For at begrænse antallet af mennesker, og sikre at afstanden mellem besøgende og medarbejdere på pladserne overholder retningslinjerne, indfører AffaldPlus et midlertidigt bookingsystem. Hvis du ønsker at aflevere affald, skal du derfor bestille tid, før du kan komme ind på genbrugspladsen.

OBS: Du behøver ikke bestille tid, hvis du skal bruge haveaffaldspladsen i Næstved.

SÅDAN GØR DU:

1. Klik ind på www.affaldplus.dk/book. Det er muligt at booke dit besøg fra i dag mandag den 30. marts kl. 15.00.
2. Gennemfør din booking – du skal bruge registreringsnummeret på den bil, der skal aflevere affald, samt dit mobilnummer
3. Medbring den sms, du får tilsendt. Den er din ”billet” til genbrugspladsen. Vis den til en medarbejder gennem din lukkede bilrude

ALLE SKAL BOOKE TID

Både private og virksomheder skal booke tid til aflevere affald på genbrugspladsen. Det er dog muligt for virksomheder at benytte genbrugspladserne i de to første åbningstimer på hverdage uden at booke tid. I de resterede åbningstimer skal du booke en tid før du kan besøge pladsen.

VENT MED AT AFLEVERE DIT AFFALD

AffaldPlus, som driver genbrugspladserne opfordrer til at man holder affaldet hjemme og venter med at besøge genbrugspladserne indtil situationen er normal, hvis man ikke har stort behov for at komme af med affald lige nu. Overvej derfor om du kan bruge storskraldsordningen til dit affald eller vente til senere.

Du bestiller afhentning af storskrald på https://bit.ly/3acKBp7

Hvis du ikke kan vente med at køre på genbrugspladsen, så husk:

• Hold afstand til andre besøgende og genbrugspladsens medarbejdere
• Brug så vidt muligt handsker, når du afleverer affald
• Husk at vaske/spritte hænder, når du har forladt genbrugspladsen

Du kan læse mere om genbrugspladserne samt det nye bookingsystem på www.affaldplus.dk/book

Kan jeg komme af med mit haveaffald?

Haveaffald

Haveaffaldspladsen holder fortsat åbent for private.

Du kan læse mere på www.affaldplus.dk/nyheder/affaldplus-og-corona

Hvordan bestiller jeg storskrald?

Du kan ved at klikke her bestille storskrald via ‘Min side’.

Husk at tjekke, hvilke typer affald, som du kan aflevere til storskrald samt hvordan og hvornår det skal sættes frem. Du kan ved at klikke her læse mere om storskrald.

Hvis der er affald, som du er tvivl om må komme til storskrald, kan du bruge vores Affalds-ABC. Du kan ved at klikke her finde vores Affalds-ABC

Jeg mangler plads til restaffald

Mangler du plads til dit affald? Du kan bruge din julesæk, hvis du har mere restaffald end normalt eller købe ekstra godkendte sække hos:

  • SuperBrugsen Fuglebjerg 
    Byagervej 3, 4250 Fuglebjerg
  • SuperBrugsen Fensmark
    Næstvedvej 2, 4684 Holmegaard
  • SuperBrugsen Glumsø
    Østergade 8, 4171 Glumsø
  • DagliBrugsen Mogenstrup
    Lovvej 12, 4700 Næstved
  • Min Købmand
    Søledsvej 5, 4684 Holmegaard

Du kan også købe ekstra sække på kommunens genbrugspladser. Husk at du skal bestille tid. Se spørgsmål længere op vedr. genbrugspladserne.

Den godkendte ekstra sæk sætter du blot ved siden af din beholder, og så tager skraldemanden den med næste gang han henter mad- og restaffald.

Jeg mangler plads til mit genbrugsaffald

Hvis du mangler plads til dit glas, metal, hård plast og papir kan det afleveres ved kommunens offentlige genbrugsøer.

Du kan herunder finde en liste over alle genbrugsøer samt hvilke typer genbrugsaffald, som du kan aflevere hvor.

Klik her for at se oversigt over offentlige genbrugsøer

Får jeg penge tilbage når genbrugspladsen er lukket?

Der gælder i denne situation de samme vilkår som fx lukning p.g.a vejrlig eller strejke. Der tilbagebetales ikke noget.

Det samme gælder fx også hvis man har børn i daginstitutioner, som er sendt hjem i disse dage. Her bliver pengene heller ikke tilbageført trods lukning. Vi står i en akutsituation, som desværre indebærer nogle ændringer.

Haveaffaldspladsen er fortsat åben, og du har mulighed for at få hentet storskrald, hvis du har større ting der skal afleveres.

Hvad er reglerne for afbrænding?

Du må ikke brænde hverken affald eller haveaffald af.

Borgere og grundejer i landzone må afbrænde mindre mængder tørt haveaffald, og kun i perioden
1. december til 1. marts.

Haveaffald må ikke afbrændes i byzone eller i sommerhusområder.