Hvor er det lige pizzabakken skal hen, og i hvilken beholder skal jeg putte min tomme mælkekarton i? Det kan du snart få svar på i en ny sorteringsapp, som lanceres i forbindelse med den nye affaldsordning i Næstved Kommune, der starter 1. juli.
Formålet med appen er at gøre affaldssorteringen endnu lettere, så vi kan sende så meget affald til genanvendelse som muligt. Hvis du står med noget emballage og er i tvivl om, hvor det skal hen, kan du scanne varen via appen. Hvis den er registreret i systemets database, vil der blive vist et piktogram på skærmen, som fortæller i hvilken beholder varen skal i. Scanner du eksempelvis en Coca-Cola dåse, får du vist dette piktogram i appen:
– Det er ikke en overordnet sorteringsguide. Den går helt ned på det enkelte produkt og den enkelte kommune. Meningen er at lære borgerne, hvordan man skal sortere affaldet, fortæller Jens Faarup, der er medudvikler af appen.
Navnet på appen er ”Perfect Waste”, og den er 100 procent dansk udviklet. Når du henter appen ned på din smartphone, er det vigtigt, du husker at vælge Næstved Kommune og indtaster din adresse. Selv om et flertal i Folketinget har besluttet, at kommunerne skal sortere i de 10 samme typer affald, er der forskel på, hvordan affaldet sorteres i de forskellige beholdere. Derfor er appen tilpasset og udviklet til den enkelte kommune.
Udviklerne bag appen anvender en database, hvorfra de modtager stregkoder på varer. Derudover har de manuelt scannet varer i supermarkeder som Bilka, Netto, Lidl, Aldi, Meny samt Coops butikker og lagt stregkoderne ind i systemet. Da appen er ny, vil der dog være varer, den ikke genkender. Hvis du scanner en vare, der ikke findes i appens database, vil der komme en besked op, hvor du får mulighed for at indsende et billede af produktet og dermed registrere varen i databasen.
– Der er garanteret en million stregkoder, vi ikke har registreret endnu. Det er her, borgerne kan hjælpe til ved at scanne deres stregkoder, så varerne bliver registrerede. Når borgeren sender et billede ind af en vare, er det ikke kun borgerne i Næstved Kommune, der får glæde af det. Det gør alle kommuner, der er tilmeldt appen, understreger Jens Faarup.
Det er desuden muligt at søge på en bestemt affaldstype i appen. Hvis ordet ikke findes, får udviklerne automatisk besked, så de kan tilføje det i databasen.
En vigtig funktion i appen er, at borgerne fremover kan bestille afhentning af storskrald og den røde miljøkasse. Det er også muligt via et link til Team Affalds hjemmeside at sende besked til Næstved Kommune, hvis man eksempelvis ikke har fået tømt sin beholder. Derudover kan Næstved Kommune sende beskeder direkte ud til borgerne, hvis der sker afvigelser. Her er det vigtigt, man som borger husker at sige ja til at modtage beskeder, når man henter appen ned.
– Vi er lige nu i gang med at teste appen, som bliver opdateret løbende. Det er en proces, så vi kan få den til at virke så optimalt som muligt, siger Jens Faarup.
Appen forventes at være klar til at downloade i både App Store og Google Play fra den 1. juli, når den nye affaldsordning i Næstved Kommune starter, og vi alle sammen skal til at sortere i de samme 10 typer affald.