Så har vi taget hul på den sidste uge med udrulning, inden det går løs torsdag den 1. juli, og den nye affaldsordning i Næstved Kommune starter.
KL Transport fortsætter i samarbejde med Næstved Kommune og joca A/S arbejdet frem mod 1. juli, hvor vi alle sammen skal til at sortere vores affald i 10 forskellige typer. Tidsplanen holder fortsat, og status efter syv uger med udrulning er:
✔ 21.922 genbrugsbeholdere á 240 liter til glas og metal er samlet og kørt ud. Det svarer til 89 procent.
✔ 21.855 røde miljøkasser er samlet og kørt ud. Det svarer til 63,5 procent.
✔ 790 containere á 660 liter til glas og metal er samlet og kørt ud. Det svarer til 77,1 procent.
✔ 70.167 nye og gamle genbrugsbeholdere er blevet scannet og registreret. Det svarer til 86,1 procent.
Der skal køres ikke mindre end 25.000 genbrugsbeholdere, 35.000 røde miljøkasser samt 1024 containere ud til borgerne i Næstved Kommune. Derudover skal alle beholdere – nye som gamle – scannes og registreres på den enkelte adresse.
Det betyder, at der fortsat er borgere, som mangler at modtage genbrugsbeholdere/containere til glas og metal og den røde miljøkasse til farligt affald. Men de er på vej, og vi arbejder på højtryk, så alle kan blive klar til den nye ordning.
Vi er opmærksomme på, at der i overgangen fra gammel til ny ordning vil være blandet affald i den gamle genbrugsbeholder til glas, metal og hård plast, som med den nye ordning omdannes til plast/mad- og drikkekartoner. Beholderen vil derfor første gang blive tømt som MGP-fraktion (metal, glas, plast) for at sikre, at metal og glas er kommet ud af beholderen.
I forbindelse med den nye affaldsordning stopper sækkeløsninger i Næstved Kommune fra og med den 1. juli 2021. Postnummer 4736 Karrebæksminde er dog undtaget indtil videre.
Vi tømmer sække som sædvanligt i hele uge 26, og der lægges nye sække til borgerne, som medtages ugen efter på den ordinære tømningsdag – også selv om borgeren har fået den nye beholder leveret. Sækkene skal bruges, indtil de tømmes for sidste gang i uge 27. Herefter må borgerne tage den nye beholder i brug, som fremover får ny tømningsdag. Denne kan fra 1. juli ses på https://www.naestved-affald.dk under ’Min side’.
Hvis du har spørgsmål til den nye affaldsordning eller oplever fejl i forbindelse med levering af den nye genbrugsbeholder, container eller miljøkasse, kan du henvende dig til Team Affald på følgende mail: affald@naestved.dk.